Ako znížiť riziko demencie

Zdravý životný štýl môže znížiť riziko demencie a aj spomaliť jej priebeh.

Odborníci a vedci sa spolu so snahou o nájdenie účinnej liečby demencie snažia zistiť aj to, ako je možné demencii úplne predísť. Hoci neexistuje spôsob, ako sa s určitosťou vyhnúť tejto diagnóze, existujú výskumy, ktoré identifikovali určité ochranné faktory, ktoré môžu byť užitočné pri znižovaní rizika vzniku demencie.

Dodržiavanie týchto zásad môže už aj existujúce ochorenie spomaliť alebo aspoň zmierniť jeho príznaky.

Zdravá strava

S udržiavaním celkového dobrého zdravotného stavu a teda aj so znižovaním rizika demencie môže súvisieť stredomorská strava, ktorá je bohatá na ryby, zeleninu, ovocie a omega-3 mastné kyseliny.

Redukcia vaskulárnych ochorení

Riešenie vaskulárnych problémov (najmä vysokého krvného tlaku a vysokého cholesterolu) v strednom veku môže pôsobiť preventívne voči vzniku určitých typov demencií.

Fyzická aktivita

Vyššia fyzická aktivita sa u starších ľudí spája so zníženým rizikom vzniku demencie. Platí to najmä v prípade kardiorespiračného cvičenia.

Socializácia

Ľudia s pravidelnými sociálnymi aktivitami sú viac chránení pred zhoršovaním poznávacích funkcií než ľudia, ktorí sú osamelí a izolovaní. Príznaky demencie sa u nich môžu prejaviť neskôr a v menšej intenzite.

Vzdelávanie a mentálna aktivita

Zistilo sa, že ľudia s vyšším vzdelaním majú nižšie riziko vzniku demencie, zatiaľ čo u ľudí s nižším vzdelaním je toto riziko vyššie. Mentálne stimulujúce aktivity, ako napríklad učenie sa nového jazyka, riešenie hlavolamov alebo trénovanie pamäti, ochraňujú pred nástupom symptómov demencie.